Visie
1. Waar staan we voor als school?
ICB Octant staat voor kwalitatief goed ontwikkelingsgericht onderwijs voor iedereen. Door middel van betekenisvolle activiteiten werken we aan brede ontwikkeling, zodat kinderen kunnen opgroeien tot actieve deelnemers van onze maatschappij. We gaan uit van drie basisvoorwaarden:
- Emotioneel vrij zijn;
- Zelfvertrouwen hebben;
- Nieuwsgierig zijn.
Normen en waarden vanuit onze interconfessionele identiteit zijn richtinggevend.
2. Wat is ons beeld van leerlingen en ouders?
Iedere leerling is voor ons uniek. Een individu met eigen talenten en (ontwikkelings) behoeften.
We zien de ouder als educatief partner. Een gelijkwaardige samenwerking tussen de primaire opvoeder (de ouder) en de onderwijsprofessional (school) draagt bij aan een optimale ontwikkeling van de leerlingen.
3. Wat beloven we onze leerlingen en ouders?
ICB Octant is een open en veilige school waar kinderen, ouders en teamleden ertoe doen en welkom zijn. Door onderlinge samenwerking word je binnen een inspirerende (leer) omgeving uitgedaagd je talenten optimaal te ontwikkelen.
4. Wat is onze unieke kracht?
Wij zijn leidend in het creëren van een betekenisvolle thematische (leer)omgeving, waarin kinderen zich vanuit nieuwsgierigheid, enthousiasme en grote betrokkenheid kunnen ontwikkelen op alle vlakken. De thematische aanpak leidt tot een hoge kwaliteit van samenwerken, presenteren, reflecteren en zelfstandigheid bij de kinderen.
5. Waar mag men ons op aanspreken?
Op ICB Octant werken we gepassioneerd volgens een uniek en sterk onderwijsconcept.
De kinderen worden uitgedaagd om in een veilige omgeving hun talenten optimaal te ontwikkelen.
Het onderwijs op onze school is van hoge kwaliteit.
Samenwerking met interne en externe partners vindt plaats op basis van gelijkwaardigheid.
6. Wanneer hebben we onze belofte ingelost?
Als iedere leerling van Octant trots op z’n eigen ontwikkeling is.
Als iedere leerling van Octant succesvol is in een passende vorm van vervolgonderwijs.
Als iedere leerling z’n nieuwsgierigheid in een onderzoekende leerhouding heeft omgezet.
Als iedere leerling verantwoordelijkheid kan dragen voor z’n daden en voor anderen iets kan betekenen.
Als iedere leerling met plezier terugkijkt op z’n schooltijd op Octant.